Saturday, October 6, 2007

mitt kongerike for en tur til Italia

Idag tidelig ca 0400 ble jeg vekket fordi vi skulle besoke det lokale fiskemarkedet i Negombo, Negombo er Sri Lankas andre storste by med ca 1,5 mill inbyggere, jeg hadde tilbrakt natten hos en veldig hyggelig mann som var med i styret i Negombo YMCA. mens vi kjorte til fiskemarkedet var gatene helt folketomme og vi passerte nesten ingen biler paa veien, men naar vi begynner aa naerme oss fiskemarkedet begynner folkemassen og vise seg. plutselig star jeg i midten av ett av de mest stappa plassene jeg har sett i mitt liv. overlat er det mennesker som hyler og skriker, prutter og uprutter (ja jeg vet det ikke er ett ord, men det passet) og paa bakken ligger det fisk i alle mulige storrelser og fasonger, noen fisk er ikke storre enn ett par cm, mens andre er over 2 meter lange. machetene heves hoyt for de smeller ned i fiskekroppene for aa dele de i mindre biter, dagen har allerede vart en god stund for de fleste her. etter at vi har faatt sett en del tar den lokale fiske guiden vaar oss med bort til en baat, naar vi gaar ombord forteller han oss noe vi ikke hadde ventet, han peker bort pa en baat noen meter unna og sier at den baaten ble tatt av politiet for noen dager siden, mens den provde aa smugle mennesker fra Sri Lanka til Italia. etter en stundforteller han at han har selv forsokt 5 ganger aa komme seg til Italia, men har blitt stanset av politiet hver gang. dette tidliggere ganske idylliske fiskesamfunnet, virker plutselig ikke saa idylisk lenger.

No comments: